Saturday, December 15, 2012

2: 22-24 jangan

Janganlah:
1. kita menganggap perkara atau benda lain sebagai tuhan. hanya Allah tuhan kita. (banyak kita ingat berhala sahaja, tetapi sebenarnya kita secara tak langsung menganggap duit, ubat dll macam tuhan. awas!)
2. jangan syak atau sangsi dengan ayat-ayat Allah.

jadi peliharalah diri dari maksiat kerana jika kita buat maksiat kita akan dimasukkan dalam api neraka.

Surah Al-Baqarah
[22] Dia lah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa).

[23] Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu, dan panggilah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.

[24] Maka kalau kamu tidak dapat membuatnya, dan sudah tentu kamu tidak dapat membuatnya, maka peliharalah diri kamu dari api neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) yang disediakan untuk orang-orang kafir.

rujuk lagi tafsir.

No comments:

Post a Comment